Gyermekről, családról, nevelésről

Óvodába lépés kritériumai

Minden család életében nagy változás a gyermek óvodába kerülése, nagy izgalom a megfelelő óvoda kiválasztása, kérdésekkel teli várakozás ez az időszak:

  • "Nehéz lesz-e az elválás? Hogyan fogja megállni a helyét az új környezetben? Mi történik, ha szomorú és nem vagyok mellette? Meg fogja-e enni az ebédet? Elalszik-e az új ágyában délután… és még számtalan aggódó kérdés.

Az óvodába lépés valóban komoly változást hoz mind a gyermek, mind a szülők életében, ám sokat könnyíthet, ha felkészülünk rá mi magunk is, és felkészítjük gyermekünket is. így örömteli lesz a várakozás. Ebben szeretnénk néhány tanáccsal segíteni.

Mi is az óvodaérettség?

Több összetevője van, a gyermeknek fizikailag, mentálisan és pszichésen is meg kell érnie ahhoz, hogy könnyen, gyorsan be tudjon illeszkedni és megtalálja helyét élete első közösségében.

Ennek azonban vannak belső feltételei, ilyen például az én-tudat, vagyis az, hogy tudja, lénye világosan elkülönül az őt körülvevő világtól. Rendelkeznie kell egy szilárd belső képzettel a szeretett személyekről, így fantáziája segítségével bármikor elő tudja hívni saját megnyugtatására anya, apa arcát. Ettől a szülők nélkül töltött idő már nem tűnik végtelen, reménytelen várakozásnak, szorongáskeltő helyzetnek. Az óvodára való készülés időszakában (ha nem járt bölcsődébe) érdemes, rövidebb-hosszabb időre számára biztonságos helyen, jól ismert felnőttek között szülők nélkül hagyni. Nagyon fontos ilyenkor, hogy a Mikor jössz értem? kérdésre csak olyat ígérjünk, amit biztosan be is tartunk. Így az ősbizalom rendíthetetlen marad.

Fontos az, hogy képes legyen a többé-kevésbé önálló étkezésre. Mindenképpen ismernie kell a kanál használatát. Természetesen az óvodában kap segítséget pedagógustól dajkától, de mivel nem jut minden gyermekre egy felnőtt, nem tudnak egyszerre az összes gyermek mellett lenni, így hiába nagyon éhes, ha egyáltalán nem képes egyedül enni, meg kell várnia a segítséget, addigra a étel is veszít ideális hőmérsékletéből…

Elég önálló?

A 3 éves korhoz közeledve, egyre gyakrabban találkozunk az "én akarom" "én egyedül" jelenetekkel. Ő maga is tapasztalja, hogy egyre több mindenre képes, természetes, hogy azt ki akarja próbálni, a sikeren érzett öröm egyre több gyakorlásra sarkallja, amitől egyre ügyesebbé válik. Hagyjuk, hogy próbálja egyedül! Biztos, hogy úgy hosszabb időbe telik, nagyobb lesz a rendetlenség, esetleg több kosszal jár, de olyan képességekhez segíthetjük ezzel őt, aminek nagy hasznát veszi a későbbiekben. Ha már birtokában van a tudásnak, hadd tegye önállóan! Érvényes ez az öltözködésre, mosakodásra, rendrakásra, önálló játszásra. Szánjunk rá időt!

Rendelkezzék a kommunikáció azon képességével, amely segítségével meg tudja értetni magát, anyanyelvét az életkornak megfelelő szinten beszélje. Ahhoz, hogy biztonságban érezze magát, elengedhetetlen, hogy valamilyen módon meg tudja érteni magát az őt körülvevő felnőttekkel. 3 éves korban sok kisgyermek hangképzése még nem tiszta, ez nem baj, a beszédhangok legtöbbje spontán módon, az utánzás következtében kialakul

Az óvodáskorhoz közeledve a "mi ez" kérdést folyamatosan felváltja a "miért?". Minden érdekli, mindent tudni szeretne, kíváncsi. Tapasztalati úton akarja felfedezni a világot. Ehhez használja az összes érzékszervét, mindent ki akar próbálni. Tudni akarja a jelenségek okait is. sokszor az ok-okozat még keveredik, a mese és a valóság még nem válik ketté.

Közösségben élni a gyermek számára annyit jelent, mint alkalmazkodni a különböző helyzetekhez. Ehhez természetesen új szabályok elsajátítására van szüksége, például arra, hogy nem mindig teheti azt és akkor, amit és amikor szeretne, így tudomásul kell vennie bizonyos korlátokat is. Többeknek kell osztozni a szeretett felnőtt figyelmén, tudni kell várni is egy keveset. Ráadásul itt már nem hozzá alkalmazkodnak, hanem neki kell alkalmazkodnia másokhoz.

Tud szabályokhoz alkalmazkodni?

Fontos, hogy a családban is legyenek meg az alapvető szabályok, és azok betartását várjuk is el tőlük! A következetesség sokat segíthet. Annak érzékeltetése, hogy a tetteknek következményei vannak, fontos tapasztalatokhoz juttatja őket. Érdemes utána nézni az óvoda napirendjének és a felkészülés időszakában ahhoz hasonlóvá tenni az otthonit.

Mivel az óvoda nem rendelkezik olyan személyi és tárgyi feltételekkel, amelyek lehetővé teszik a gyermekek pelenkázását, fontos óvoda-érettségi kritérium a szobatisztaság.

Még nem szobatiszta?

Szülőként fontos, hogy tisztában legyünk a szobatisztaság kialakulásának feltételeivel.

Ez a két-három éves kor között realizálódó folyamat két tényezőből áll: az egyik az idegrendszer érési folyamata, melynek során megtanulja szabályozni a vizelet- és székletürítést, a másik egy tanulási folyamat, melyben elsősorban utánzáson alapulva megfigyeli, mit és hogyan kell tennie.

Mivel alapvető tényező az idegrendszeri érettség, meg kell várjuk, hogy ez kialakuljon. Ezt az alábbi jelek mutatják:

  • legalább 2 órán át száraz marad a pelenkája,
  • zavarja a piszkos pelenka és kéri, hogy lecseréljék,
  • érdeklődik a vécézés iránt, utánozza a felnőtteket,
  • képes a záróizmok akaratlagos szabályozására, azaz késleltetni képes szükségletét, amíg elér a biliig, vécéig (először csak rövid, majd hosszabb ideig),
  • tudja, mi a pisilés, kakilás, beszél róla, jelzi, hogy épp most történik, vagy hamarosan történni fog,
  • kéri, hogy bugyit/alsónadrágot viselhessen,
  • mozgásában megfelelően fejlett, tehát tud járni és egyedül is le tud ülni a bilire,
  • egyre több dolgot önállóan akar megtenni (sokszor halljuk: "én akarom" vagy "egyedül")
  • képes egyszerű kérések végrehajtására, eléri az értelmi fejlettség azon szintjén, amely lehetővé teszi számára, hogy a szülők egyszerű magyarázatából megérti mit is várnak el tőle.

Nagycsoport végére elérendő fejlettségi szint

Testi fejlettség

  • 120-130 cm magas, 20-22 kg közötti testsúllyal rendelkezik, de inkább az a fő kérdés, hogy az iskolával járó fizikai terheket elbírja-e (pl. iskolatáska, kilát a padból stb.)
  • Megindult a fogváltás
  • Koordinált nagymozgások, fejlett finommozgások
  • Kialakult a jobb-bal dominancia nála, egyértelmű, hogy jobb vagy balkezes

Szociális fejlettség

  • Képes kortársaival szociális kapcsolatok kialakítására
  • Bírja a monotonitást, a kudarcot
  • A rábízott feladatokat elvégzi
  • A közösség szabályait betartja

Egyéb fejlettség

  • Téri irányok ismerése, térben való tájékozódás
  • Megfelelő szókincs, beszéd és kommunikációs képesség
  • Képes egyhelyben maradni, koncentráltan, figyelemmel dolgozni
  • Meg tud tanulni versrészleteket, mondókákat, képes memorizálni dolgokat
  • Testséma kialakulása: felismeri és megnevezi a saját testrészeit
  • Megfelelő szerialitási (sorrendiségi) képességek
  • Le tud rajzolni egy embert
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el